SZMSZ
2/2024. (VIII. 29.)
OIF utasítás
az Országos
Idegenrendészeti Főigazgatóság Szervezeti és Működési Szabályzatáról
A Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV.
törvény 6. § (2a) bekezdés c) pontja alapján, a jogalkotásról
szóló 2010. évi CXXX.
törvény 23. § (4) bekezdés c) pontjában meghatározott
feladatkörömben eljárva – az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV.
törvény 10. § (5) bekezdésére, valamint az Országos
Idegenrendészeti Főigazgatóság normaalkotási szabályzatáról szóló 1/2024. (VI.
14.) OIF utasítás 3. a) alpontjában foglaltakra figyelemmel – a következő
utasítást adom ki:
I. Fejezet
ÁLTALÁNOS
RENDELKEZÉSEK
1. Alapvető
rendelkezések
1. Ezen utasítás hatálya
kiterjed az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság (a továbbiakban:
Főigazgatóság) hivatásos szolgálati jogviszonyban, rendvédelmi igazgatási
szolgálati jogviszonyban foglalkoztatott állományára, valamint munkavállalóira
(a továbbiakban együtt: munkatárs).
2. A Főigazgatóság
jogállása, alapadatai
2. A Főigazgatóság költségvetése a
Belügyminisztérium költségvetési fejezetben önálló címként szerepel. A
Főigazgatóság önálló költségvetéssel rendelkezik, a Főigazgatóság igazgatóságai
(a továbbiakban: regionális igazgatóság) működésének pénzügyi fedezetét a
Főigazgatóság költségvetése tartalmazza.
3. A Főigazgatóság kisegítő, kiegészítő és
vállalkozási tevékenységet nem folytat. A Főigazgatóság az általános forgalmi
adó szempontjából adóalanynak minősül, az alapító okiratában meghatározott
alaptevékenységei alapján tárgyi adómentes tevékenységeket végez, általános
forgalmi adót nem igényel vissza.
4. A Főigazgatóság
alapadatai:
a) megnevezése: Országos
Idegenrendészeti Főigazgatóság;
b) korábbi megnevezése:
Bevándorlási és Menekültügyi Hivatal;
c) nevének az ügyvitel
során használt rövidítése: OIF;
d) angol megnevezése:
National Directorate-General for Aliens Policing;
e) német megnevezése:
Nationale Generaldirektion für Fremdenpolizei;
f) francia megnevezése:
Direction Générale Nationale de la Police des Étrangers;
g) székhelye: 1117
Budapest, Budafoki út 60.;
h) levelezési címe: 1903
Budapest, Pf. 314;
i) alapítója: a
belügyminiszter;
j) alapítás időpontja: 2000.
január 1.;
k) alapító okirat kelte,
száma: 2019. július 19., A-208/1/2019;
l) létrehozásáról
rendelkező jogszabály: az idegenrendészeti szerv kijelöléséről és hatásköréről
szóló 126/2019. (V.
30.) Korm. rendelet;
m) a Főigazgatóság
jogelődje:
ma) Belügyminisztérium Menekültügyi Hivatal,
mb) Menekültügyi és Migrációs Hivatal;
n) számlavezető és az
előirányzat-felhasználási számla száma: Magyar Államkincstár
10023002-00283511-00000000;
o) adóigazgatási száma:
15722744-2-51;
p) PIR törzsszáma:
722744;
q) szakágazat: 8424
Közbiztonság, közrend;
r) államháztartási
szakágazat: 842470 Idegenrendészeti tevékenység;
s) kormányzati funkció
szerinti besorolás:
031020 Menekültügy igazgatása;
031050 Egyéb rendészeti, bűnüldözési tevékenységek;
107070 menekültek, befogadottak, oltalmazottak ideiglenes ellátása és
támogatása.
3. A Főigazgatóság
szervezete
5. A Főigazgatóságnak a főigazgató és a
főigazgató-helyettesek közvetlen irányítása alá tartozó szervezeti elemei –
melyek országos illetékességgel látják el feladataikat – alkotják a Központi
Hivatalt.
6. A Főigazgatóság szervezeti ábráját,
valamint Központi Hivatal szervezeti elemeinek és a regionális igazgatóságoknak
(a továbbiakban együtt: önálló szervezeti elemek) a szervezeti felépítését az
1. melléklet tartalmazza.
II. Fejezet
A FŐIGAZGATÓSÁG
VEZETŐIRE ÉS MUNKATÁRSAIRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
4. A Főigazgatóság
vezetői
7. A Főigazgatóság
vezetői:
a) a főigazgató,
b) az általános
főigazgató-helyettes,
c) a gazdasági és humán
főigazgató-helyettes,
d) a Központi Hivatal
igazgatói,
e) a regionális
igazgatóságok igazgatói és helyetteseik,
f) a főosztályvezetők, a
főosztályvezető-helyettesek,
g) az osztályvezetők,
h) a titkárságvezető.
5. A főigazgató
8. A főigazgató a jogszabályoknak és a
szakmai követelményeknek megfelelően – az idegenrendészetért és menekültügyért
felelős miniszter irányítása alatt – vezeti a Főigazgatóság munkáját, és
felelős a Főigazgatóság feladatainak ellátásáért. A főigazgató
törvény eltérő rendelkezésének hiányában, a jogszabályokban meghatározott
keretek között gyakorolja a központi államigazgatási szervekről, valamint a
Kormány tagjai és az államtitkárok jogállásáról szóló 2010. évi XLIII.
törvény 2. § (1) bekezdésében meghatározott jogköröket.
9. A főigazgató irányítja
a) az általános
főigazgató-helyettes,
b) a gazdasági és humán
főigazgató-helyettes,
c) az Idegenrendészeti
Igazgatóság,
d) a Menekültügyi
Igazgatóság,
e) a Jogi és
Adminisztrációs Igazgatóság,
f) az Ellenőrzési
Osztály,
g) a Titkársági és
Kommunikációs Osztály, valamint
h) a regionális
igazgatóságok
szakmai tevékenységét.
10. A főigazgató
irányítási jogkörében eljárva
a) felelős az alapító okiratban megjelölt
tevékenységek jogszabályban előírt követelményeknek megfelelő ellátásáért;
b) meghatározza a jogszabályokból adódó
feladatokat és a Főigazgatóság munkavégzésének főbb szabályait, felügyeli azok
végrehajtását, biztosítja – a Magyarország központi költségvetéséről szóló
törvényben meghatározott keretek között – a végrehajtáshoz szükséges személyi
és tárgyi feltételeket, valamint az irányítás, a vezetés és a belső igazgatás
körében kötelező feladatokat ír elő, továbbá meghatározza a feladatok
végrehajtásának részletszabályait;
c) szervezi az idegenrendészetért
és menekültügyért felelős miniszter általi irányítás
során meghatározott feladatok végrehajtását, együttműködik más
minisztériumokkal és a társszervekkel;
d) irányítja a Központi Hivatal és a
regionális igazgatóságok szervezeti elemeinek munkáját, biztosítja összehangolt
működésüket;
e) törvény eltérő rendelkezésének
hiányában képviseli a Főigazgatóságot, távolléte vagy akadályoztatása esetén a
képviselet rendjére ezen utasításnak a helyettesítés rendjére vonatkozó
rendelkezései az irányadók;
f) meghatározza a Főigazgatóság éves,
valamint időszakos feladat- és ellenőrzési terveit,
g) évente értékeli a Főigazgatóság
tevékenységét, stratégiai terveinek megvalósítását, és annak megfelelően
intézkedik azok aktualizálására;
h) az irányítási jogkör gyakorlójának útján
javaslatot tesz a Főigazgatóság feladatkörét érintő jogszabályalkotásra és
-módosításra, felkérésre véleményezi a jogszabályok és közjogi
szervezetszabályozó eszközök tervezeteit;
i) kialakítja és
működteti a Főigazgatóság
ia) kontrollkörnyezetét,
ib) integrált kockázatkezelési rendszerét,
ic) kontrolltevékenységeit,
id) információs és kommunikációs rendszerét,
ie) nyomon követési rendszerét (monitoring);
j) kialakítja a közérdekű
adatközlés rendjét, kijelöli az adatfelelősöket;
k) ellátja
a minősített adatot kezelő szerv vezetője részére meghatározott feladatokat;
l) figyelemmel kíséri a Főigazgatóság
informatikai, nyilvántartó és szolgáltató rendszereinek hiteles, megbízható és
biztonságos üzemeltetését;
m) gondoskodik a honvédelmi intézkedési
terv elkészítéséről és rendszeres felülvizsgálatáról, valamint miniszteri
jóváhagyásra történő felterjesztéséről;
n) irányítja és ellenőrzi a polgári
védelmi, a katasztrófavédelmi feladatok ellátását, továbbá a különleges
jogrendi időszaki feladatokra felkészülést és a feladatok végrehajtását;
o) jóváhagyja a
Főigazgatóság védelemgazdasági alaptervét.
11. A főigazgató
a) gyakorolja mindazon munkáltatói jogokat,
és teljesíti azokat a kötelezettségeket, amelyeket jogszabály nem határoz meg
más parancsnok vagy vezető részére;
b) javaslatot tesz helyetteseinek
kinevezésére és felmentésére;
c) kiadja a közvetlen alárendeltségébe
tartozó vezetők és beosztottak munkaköri leírásait;
d) kinevezi
da) a
Főigazgatóság adatvédelmi tisztviselőjét,
db) a
minősített adatok kezeléséért felelős biztonsági vezetőt,
dc) az
információs rendszer biztonságáért felelős személyt;
e) biztosítja a
Főigazgatóságnál az esélyegyenlőség megvalósulását;
f) biztosítja a Főigazgatóság Tudományos
Tanácsának működési feltételeit;
g) a Nemzeti Közszolgálati Egyetemmel
kötött keretmegállapodásban foglaltaknak megfelelően biztosítja a megfelelő
felkészültségű és képzettségű oktatói és alkalmazotti állományt.
12. A főigazgató jogszabályban
meghatározottak szerint felel a Főigazgatóság törvényes és hatékony
gazdálkodásáért, pénzügyi tevékenységéért, figyelemmel kíséri a jóváhagyott
költségvetési előirányzatok teljesítését, az azok felhasználásával ellátandó
feladatok veszélyeztetése esetén megteszi a szükséges intézkedéseket, fejezeti
vagy kormányzati hatáskörbe tartozó ügyekben az idegenrendészetért és
menekültügyért felelős miniszternél intézkedést kezdeményez.
13. A főigazgatót tartós
távolléte, akadályoztatása esetén
a) – a Főigazgatóság gazdasági és
informatikai feladatainak kivételével – az általános főigazgató-helyettes,
b) a Főigazgatóság gazdasági és
informatikai feladatai tekintetében a gazdasági és humán főigazgató-helyettes
helyettesíti.
14. A főigazgató és az általános
főigazgató-helyettes együttes távolléte, akadályoztatása esetén a főigazgató
által írásban kijelölt személy irányítja a Központi Hivatal és a regionális
igazgatóságok tevékenységét.
6. Az általános
főigazgató-helyettes
15. Az általános
főigazgató-helyettes irányítja
a) a Nemzetközi
Együttműködési Főosztály,
b) a Dokumentációs
Központ, valamint
c) az Ügyeleti és Védelmi
Igazgatási Osztály
szakmai tevékenységét.
16. Az általános
főigazgató-helyettes
a) főigazgatói döntés
meghozatalát, belső rendelkezés megtételét kezdeményezheti;
b) koordinálja a munkatervekben foglalt
feladatok végrehajtását;
c) javaslatot tesz a főigazgatónak a
Főigazgatóság feladatköréhez kapcsolódó jogi norma kiadásának kezdeményezésére;
d) részt vesz a Főigazgatóság
stratégiájának és beszámolóinak kidolgozásában;
e) részt vesz a kockázatértékelés, a
szervezeti célok elérését veszélyeztető kockázatok csökkentésére irányuló
kontrollok alkalmazásában, a szervezeti integritást sértő események, valamint a
szabálytalanságok feltárásában, kezelésében;
f) eljár azokban az ügyekben, amelyek
ellátásával a főigazgató esetenként vagy állandó jelleggel megbízza.
7. A gazdasági és
humán főigazgató-helyettes
17. A gazdasági és humán
főigazgató-helyettes irányítja
a) a Közgazdasági
Főosztály,
b) az Informatikai
Főosztály,
c) a Személyügyi
Főosztály,
d) a Műszaki Osztály,
e) az Ellátási Osztály,
valamint
f) a Beszerzési és
Projekt Osztály
szakmai tevékenységét.
18. A gazdasági és humán
főigazgató-helyettes gyakorolja azokat a jogokat, és teljesíti azokat a
kötelezettségeket, amelyeket jogszabály a szervezet gazdasági vezetője számára
meghatároz. E feladatkörében
a) részt vesz a Főigazgatóság gazdasági és
humánerőforrás stratégiájának kidolgozásában;
b) érvényesíti a Főigazgatóság
tevékenységében az állami feladatok ellátásáról szóló előirányzatokkal,
létszámmal és vagyonnal történő szabályszerű és hatékony gazdálkodást;
c) felelős a szervezet gazdasági feladatai
jogszabályoknak megfelelő ellátásáért, a Főigazgatóság gazdálkodása során a
szakmai hatékonyság és a gazdaságosság követelményeinek érvényesítéséért;
d) intézkedik a
költségvetés felhasználására vonatkozó irányelvek, valamint a gazdálkodás
részletes rendjének meghatározására;
e) a főigazgató feladatkörébe nem tartozó
esetekben gazdasági rendelkezéseket hoz a pénzügyi gazdálkodási rendre és a
számvitelre vonatkozóan, valamint elkészíti a gazdasági-pénzügyi vonatkozású
belső rendelkezések tervezetét;
f) a főigazgató által átruházott
feladatkörben, a főigazgatóval történt egyeztetést követően az államháztartásról
szóló törvény előírásainak betartásával előirányzat-átcsoportosítást hajthat
végre;
g) felelős a Főigazgatóság
vagyonkezelésébe, használatába adott vagyon rendeltetésszerű igénybevételéért,
az éves vagyonleltár előkészítéséért;
h) előkészíti a Főigazgatóság éves
költségvetésének fő kereteit, javaslatot tesz a jóváhagyott előirányzatok
alapján a Főigazgatóság költségvetésére;
i) felelős a tervezési, beszámolási,
információszolgáltatási kötelezettség teljesítéséért, annak teljességéért és
hitelességéért, a gazdálkodási lehetőségek és a kötelezettségek összhangjáért;
j) felelős az intézményi
számviteli rendért;
k) tervezi és elkülönítetten kezeli a
Főigazgatóság tudományos feladatainak ellátásához szükséges pénzügyi
forrásokat;
l) előkészíti a létszámgazdálkodásra
vonatkozó javaslatokat, javaslatot tesz a humánerőforrás hatékonyabb
felhasználására;
m) felelős a személyzeti, munkaügyi,
fegyelmi döntések előkészítéséért, a személyi nyilvántartási anyagok
kezeléséért;
n) felelős a Főigazgatóság hatáskörébe
tartozó feladatokat támogató informatikai rendszerek, nyilvántartások
működtetéséért, az informatikai támogatás biztosításáért;
o) gondoskodik az informatikai biztonsági követelmények érvényesítéséről.
19. A gazdasági és humán
főigazgató-helyettes az irányítása alatt álló szervezeti elemek útján
gondoskodik
a) a tervezéssel,
b) az
előirányzat-felhasználással,
c) a feladatkörébe
tartozó előirányzat-módosítással,
d) az üzemeltetéssel,
fenntartással, működtetéssel, beruházással,
e) a vagyon használatával,
hasznosításával,
f) az éves vagyonleltár
elkészítésével,
g) a vagyonleltár
kiértékelésével,
h) a készpénzkezeléssel,
i) a könyvvezetéssel,
j) a beszámolási
kötelezettséggel,
k) a gazdasági
adatszolgáltatással,
l) a
munkaerő-gazdálkodással,
m) a képzéssel és
oktatással,
n) a beszerzésekkel,
továbbá
o) a Főigazgatóság gazdasági
projekttevékenységéből származó, valamint a projektek felügyeletével és
koordinációjával
kapcsolatos feladatok ellátásáról.
20. A gazdasági és humán
főigazgató-helyettes eljár a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zártkörűen Működő
Részvénytársasággal kötött vagyonkezelői szerződésekben foglalt
kötelezettségvállalások körében.
21. A gazdasági és humán
főigazgató-helyettes vagy az általa írásban kijelölt személy pénzügyi
ellenjegyzése nélkül a Főigazgatóságot terhelő gazdasági kihatású kötelezettség
nem vállalható, követelés nem írható elő, gazdasági tartalmú intézkedés nem
tehető.
8. A Központi Hivatal
vezetői
22. A Központi Hivatal
igazgatója irányítja
a) az alárendeltségébe
tartozó szervezeti elemek, valamint
b) a regionális
igazgatóságok
szakmai tevékenységét.
23. A Központi Hivatal vezetői a
jogszabályok előírásai szerint, az irányítási jogkört gyakorló vezető utasítása
alapján vezetik az irányításuk alá tartozó szervezeti elemet, és ellenőrzik
annak működését.
24. A Központi Hivatal igazgatója, valamint
a Központi Hivatalnál foglalkoztatott más középvezető és beosztott vezető (a
továbbiakban együtt: vezető) a feladatkörében véleménynyilvánítással,
javaslattétellel részt vesz a Főigazgatóság stratégiájának, költségvetésének és
beszámolóinak kidolgozásában. Feladata továbbá a kockázatértékelés, a
kockázatkezelés, a szervezeti célok elérését veszélyeztető kockázatok
csökkentésére irányuló kontrollok alkalmazása, a szervezeti integritást sértő
események, valamint a szabálytalanságok feltárása, kezelése.
25. A vezető
a) biztosítja az
ügyintézés szakszerűségét és az ügyintézési határidők betartását;
b) előkészíti, illetve véleményezi a
feladatkörét érintő jogszabályok, közjogi szervezetszabályozó eszközök és a
szakmai koncepciók tervezeteit;
c) meghatározza az irányítása, illetve a
vezetése alá tartozó szervezeti elem munkatervi feladatait, kiadmányozza a
munkaköri leírásokat, szervezi és ellenőrzi a feladatok végrehajtását;
d) gyakorolja az irányítása, illetve a
vezetése alatt álló szervezeti elem feladatköréhez kapcsolódó hatásköröket és
döntési jogköröket;
e) javaslatot tesz a munkáltatói jogkör
gyakorlójának az irányítása alatt álló szervezeti elem munkatársát érintő,
főigazgatói hatáskörbe tartozó munkáltatói intézkedés megtételére;
f) javaslatot tesz a főigazgatónak az
irányítása alatt álló szervezeti elem munkatársainak kitüntetésére,
címadományozására, jutalmazására;
g) ellátja mindazon ügyeket, amelyeket
felettes vezetője állandó vagy eseti jelleggel a feladatkörébe utal.
26. Az önálló szervezeti elem
vezetőjének helyettesítésére vonatkozó rendet az önálló szervezeti elem
ügyrendje határozza meg.
9. A regionális
igazgatóság vezetője és helyettese
27. A regionális igazgatóság igazgatója a
főigazgató irányítása, továbbá a Központi Hivatal vezetőinek szakmai irányítása
mellett szervezi és vezeti az alárendeltségébe tartozó szervezeti elemek és az
irányítása alá tartozó munkatársak tevékenységét.
28. A regionális igazgatóság igazgatója
feladatkörében véleménynyilvánítással, javaslattétellel részt vesz a
Főigazgatóság stratégiájának, szakmai beszámolóinak kidolgozásában, feladata
továbbá a kockázatértékelés, a kockázatkezelés, a szervezeti célok elérését
veszélyeztető kockázatok csökkentésére irányuló kontrollok alkalmazása, a
szervezeti integritást sértő események, valamint szabálytalanságok feltárása,
kezelése.
29. A regionális igazgatóság igazgatója
a) szervezi és irányítja a regionális
igazgatóság feladatainak végrehajtását, eljár a regionális igazgatóság
feladatkörét érintő ügyekben;
b) kiadmányozza a regionális igazgatóság
hatáskörében eljárva hozott hatósági döntéseket, gyakorolja a regionális
igazgatóság tevékenységéhez kapcsolódó feladatköröket;
c) meghatározza a regionális igazgatóság
munkatervi feladatait;
d) kiadmányozza a munkaköri leírásokat;
e) javaslatot tesz a főigazgatónak a
regionális igazgatóság munkatársainak elismerésére, címadományozására,
jutalmazására;
f) a regionális igazgatóság rendelkezésére
bocsátott beszerzési előleget (ellátmányt) a főigazgató, illetve a gazdasági és
humán főigazgató-helyettes által meghatározott elveknek megfelelően használja
fel;
g) felel a regionális igazgatóság
használatába adott vagyontárgyak, eszközök rendeltetésszerű használatáért és
megőrzéséért, gondoskodik az éves vagyonleltárak elkészítéséről;
h) ellátja mindazon feladatokat, amelyeket
a főigazgató állandó vagy eseti jelleggel a feladatkörébe utal.
30. A regionális igazgató kiadmányozási
jogkörét beosztottaira átruházhatja, az átruházás azonban nem érinti a
regionális igazgatóság munkájáért fennálló felelősséget.
31. A regionális igazgatóság
igazgatóhelyettese
a) vezeti és ellenőrzi a feladatkörébe
tartozó – az ügyrendben megállapított – területeken a szervezeti elemek
tevékenységét, segíti az igazgató irányítói jogkörének ellátását;
b) a regionális igazgatóság igazgatója
távollétében vagy akadályoztatása esetén helyettesítési jogkörben eljárva
irányítja a regionális igazgatóság tevékenységét.
10. A Főigazgatóság
munkatársaira vonatkozó szabályok, a Főigazgatóság munkatársainak általános
jogai és kötelezettségei
32. A Főigazgatóság munkatársa a munkaköri
leírásban részére megállapított, valamint a vezetője által részére
meghatározott feladatokat – a kapott utasítás és határidők figyelembevételével
– a jogszabályok, szakmai előírások, egyéb rendelkezések, valamint az ügyviteli
szabályok megtartásával végzi.
33. A Főigazgatóság munkatársa a feladatát
önállóan látja el, és felelős a saját tevékenységéért, valamint a
jogszabályokban, továbbá a Főigazgatóság belső rendelkezéseiben előírt
feladatainak teljesítéséért.
34. A munkaköri leírásban személyre
szólóan meg kell határozni a munkatárs feladatait, a részére meghatározott
kötelezettségek teljes körét, valamint a jogosultságait, különösen a
kiadmányozási jogosultságot, az eljárási jogosultságot, valamint döntési
jogosultságot.
35. A munkaköri leírásnak alkalmasnak
kell lennie a személyes felelősség megállapítására, valamint a munkáltató és a
munkavállaló közötti vitás kérdések eldöntésére.
III. Fejezet
A KÖZPONTI HIVATAL ÉS
A REGIONÁLIS IGAZGATÓSÁGOK SZERVEZETI ELEMEINEK FELADATKÖRE
11. A Központi Hivatal
szervezeti elemeinek feladatköre
36. A Központi Hivatal
szervezeti elemei általános feladatkörükben
a) kidolgozzák az alaptevékenységek és a
szakmai részterületek szakmai standard- és minimumszabályait, a végrehajtás
érdekében módszertani útmutatók kiadásával támogatják a regionális
igazgatóságok munkáját;
b) elkészítik a szakterületükön kötelezően
alkalmazandó, valamint az ajánlott dokumentumokat;
c) részt vesznek a szakterületüket érintő
kutatásokban, elemző tanulmányok, hatásvizsgálatok elkészítésében és a
döntés-előkészítő munkában;
d) közreműködnek a rövid, a közép-,
valamint a hosszú távú stratégiák kialakításában;
e) évente értékelő beszámolót készítenek a
szakterület tevékenységéről, az éves beszámolóban javaslatot tesznek a
feladatellátás hatékonyságát célzó intézkedésekre;
f) elkészítik a szakterületüket érintő
belső rendelkezések tervezeteit, kezdeményezik a szükséges módosításokat;
g) közreműködnek a feladatkörüket érintő
jogszabályok tervezeteinek előkészítésében, véleményezésében, megalapozzák a
Főigazgatóság szakmai álláspontját;
h) szakmai ellenőrzést gyakorolnak a
regionális igazgatóságok felett, végrehajtják a főigazgató által elrendelt
szakmai ellenőrzéseket, vizsgálatokat;
i) figyelemmel kísérik a Főigazgatóság
jelentési és adatszolgáltatási rendszerének működését, kezdeményezik a rendszer
módosítását;
j) kapcsolatot tartanak az állami és
önkormányzati szervekkel, a civil és egyéb szervezetekkel, a hazai és
nemzetközi tudományos, szakmai, kutatási és felsőoktatási szervezetekkel;
k) részt vesznek a Főigazgatóság nemzetközi
kapcsolatainak alakításában, kapcsolatot tartanak a hasonló szakmai feladatokat
ellátó külföldi partnerszervezetekkel, intézményekkel, együttműködési
megállapodásokat készítenek elő, és koordinálják azok végrehajtását;
l) erre vonatkozó kijelölés alapján részt
vesznek, illetve képviselik a Főigazgatóságot a nemzetközi és hazai szakmai
fórumokon és megbeszéléseken, kezdeményezik szakmai tanácskozások,
összejövetelek szervezését;
m) gyűjtik a szakterületüket érintő
nemzetközi tevékenységgel összefüggő információkat és adatokat, vizsgálják a
külföldi szakmai gyakorlat magyarországi alkalmazásának lehetőségeit;
n) szakterületüket érintően szakmailag
irányítják a Főigazgatóság oktatási tevékenységét, összeállítják a képzések,
továbbképzések tematikáját, szakmai anyagát;
o) részt vesznek a minőségbiztosítási
rendszer kialakításában;
p) ellátják a főigazgató által
meghatározott egyéb feladatokat.
12. Menekültügyi
Igazgatóság
37. A Menekültügyi Igazgatóság a főigazgató
irányítása alatt álló önálló szervezeti elem, amely ellátja a jogszabályok
által a Főigazgatóság hatáskörébe utalt menekültügyi feladatokat. Az
Igazgatóság tevékenységét a Menedékjogi Osztályon, valamint a Befogadó
Intézmények Szakmai Irányító Osztályán keresztül látja el.
38. A Menekültügyi Igazgatóság
a) elbírálja a menedékjogi kérelmeket;
b) vizsgálja a visszaküldés tilalmának
fennállását;
c) gondoskodik a menekültügyi eljárásokban
a kiutasító döntések meghozataláról;
d) lefolytatja a státusz-felülvizsgálati és
a státuszvisszavonó eljárásokat;
e) vezeti a menekültügyi nyilvántartást,
szükség esetén javaslatot tesz annak fejlesztésére;
f) a menekültügyi és menekült ellátási
tárgyú döntések bírósági felülvizsgálata során ellátja a Főigazgatóság jogi
képviseletét;
g) gondoskodik az idegenrendészetért és
menekültügyért felelős miniszter méltányossági hatáskörébe tartozó egyedi
menekültügyi hatósági ügyek döntésre előkészítéséről;
h) ellátja a menekültek áttelepítésével és
áthelyezésével kapcsolatos hatósági feladatokat;
i) ellátja a menekültügyi hatóság által
kiállítandó okmányok, hatósági bizonyítványok és egyéb dokumentumok
kiállításával összefüggő feladatokat;
j) ellátja a menekültügyi őrizettel
kapcsolatos hatósági feladatokat;
k) koordinálja az ellenőrzési feladatok
hatékony ellátását;
l) irányítja, koordinálja és ellenőrzi a
befogadó intézmények dolgozóinak szakmai tevékenységét;
m) ellátja befogadó intézményekben történő
elhelyezésre és ellátásra való jogosultság elbírálásával összefüggő
feladatokat;
n) végzi és összehangolja a menedékkérők,
menekültek, a menedékesek, az oltalmazottak és a befogadottak befogadásával,
ellátásával, valamint támogatásával kapcsolatos igazgatási feladatokat, illetve
a társadalmi beilleszkedéssel kapcsolatos feladatokat;
o) együttműködik az állami szervekkel, a
helyi önkormányzatokkal, nemzetközi szervezetekkel, civil és egyházi
szervezetekkel és a menedékkérők, menekültek, oltalmazottak és menedékesek
részére szolgáltatást nyújtó intézményekkel, civil és karitatív szervezetekkel;
p) ellátja a Főigazgatóság által
fenntartott befogadó intézményekbe történő belépés engedélyezésével kapcsolatos
feladatokat;
q) utánkövetést végez a nemzetközi
védelemben részesítettek társadalmi beilleszkedése, munkaerőpiaci, lakhatási
helyzetének megismerése, valamint a menekültügyi nyilvántartás naprakészen
tartása érdekében;
r) gondoskodik a menekültellátási,
támogatási ügyek kapcsán a hatósági jogalkalmazás egységességéről.
13. Idegenrendészeti
Igazgatóság
39. Az Idegenrendészeti Igazgatóság a
főigazgató irányítása alatt álló önálló szervezeti elem, amely ellátja a
jogszabályok által a Főigazgatóság hatáskörébe utalt idegenrendészeti
feladatokat. Az Igazgatóság tevékenységét a Vízum Osztályon, a Hatósági Ellenőrzési
és Kiutaztatási Osztályon, a Jogorvoslati Osztályon, valamint az
Idegenrendészeti Szakirányító Osztályon keresztül látja el.
40. Az Idegenrendészeti
Igazgatóság
a) az idegenrendészeti szakterületet
érintően szakmailag irányítja a Főigazgatóság regionális igazgatóságait, a
migrációs szakkonzulokat és a migrációs összekötő tiszteket, valamint
koordinálja az idegenrendészeti hatósági és ellenőrzési feladatok hatékony
ellátását;
b) feladatkörét érintően gondoskodik az
idegenrendészeti hatósági jogalkalmazás egységességéről;
c) kapcsolatot tart az idegenrendészeti
résznyilvántartások üzemeltetőjével, jelzi és megfogalmazza a felmerülő
szakterületi igényeket;
d) dönt a Főigazgatóság hatáskörébe
tartozó, kilencven napot meg nem haladó tartózkodásra jogosító vízum kiadásához
hozzájárulásról vagy a hozzájárulás megtagadásáról, egyeztet más schengeni
államok központi hatóságaival;
e) elbírálja a Főigazgatóság hatáskörébe
tartozó vízum hosszabbítása, megsemmisítése, visszavonása, valamint a
határátkelőhelyen előterjesztett vízum iránti kérelem tárgyában hozott
elutasító döntések elleni jogorvoslati kérelmeket;
f) végzi a hatáskörébe tartozó
vízumkérelmek és vízumokhoz kapcsolódó eljárási cselekmények számítógépes
rögzítésével és nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat és értesítési
feladatokat;
g) részt vesz a VIS-Mail üzenetek
továbbításához, fogadásához kapcsolódó feladatok, valamint a VIS alkalmazásával
kapcsolatos feladatok ellátásában;
h) elbírálja a harmadik országbeli állampolgárok tartós és
huzamos tartózkodásával kapcsolatos jogorvoslati kérelmeket;
i) elbírálja a szabad mozgás és
tartózkodás jogával rendelkező személyek magyarországi tartózkodásával
kapcsolatos, a Főigazgatóság hatáskörébe utalt jogorvoslati kérelmeket;
j) a feladatkörébe tartozó közigazgatási
ügyekben peres képviseletet lát el;
k) a jogszabály által meghatározott
esetekben szervezi, koordinálja és végrehajtja a kiutasított külföldiek légi
úton történő kitoloncolásával, valamint a légi és szárazföldi úton történő
dublini átadások megszervezésével kapcsolatos feladatokat;
l) szervezi, koordinálja és végrehajtja a
harmadik országbeli állampolgárok légi úton történő kiutaztatását, gondoskodik
az idegenrendészeti eljárás alá vont külföldiek hazatéréséhez szükséges úti
okmányok beszerzéséről;
m) koordinálja a Főigazgatóság visszatérési
és reintegrációs tanácsadási tevékenységét;
n) gondoskodik egyes önálló beutazási és
tartózkodási tilalom elrendelésére vonatkozó döntések előkészítéséről, azok
központi nyilvántartásban történő rögzítéséről, karbantartásáról, törléséről és
felülvizsgálatáról;
o) értesíti az illetékes külképviseletet a
nem magyar állampolgárok vonatkozásában indult idegenrendészeti eljárás során
elrendelt személyi szabadságot érintő kényszerintézkedésekről, valamint a
sérüléssel, halállal járó rendkívüli eseményekről;
p) elbírálja a kényszerintézkedési
ügyekben és a közrendvédelmi bírság kiszabásával kapcsolatos elsőfokú
eljárásban hozott döntésekkel szembeni jogorvoslati kérelmeket;
q) nyilvántartja, és a kiállító állam
illetékes hatóságának megküldi a talált vagy más módon beszolgáltatott külföldi
úti okmányokat;
r) a büntetés-végrehajtási szervezet
központi szervének tájékoztatása alapján értesíti a Főigazgatóság regionális
igazgatóságait a szabadságvesztés-büntetésüket töltő, valamint a szabaduló
külföldiekről;
s) végzi és összehangolja az
emberkereskedelem áldozatainak ellátásával kapcsolatos igazgatási feladatokat;
t) koordinálja a regionális igazgatóságok
komplex mélységi ellenőrzőrendszer keretében végzett tevékenységét.
14. Jogi és
Adminisztrációs Igazgatóság
41. A Jogi és Adminisztrációs Igazgatóság a
főigazgató irányítása alatt álló, általános koordinációs és jogi támogatást
nyújtó önálló szervezeti elem, amely a feladatait az Igazgatási és Iratkezelési
Főosztály, valamint az Elemző és Koordinációs Osztály útján látja el.
42. A Jogi és
Adminisztrációs Igazgatóság
a) ellátja az Országos Idegenrendészeti
Főigazgatóság normaalkotási szabályzatáról szóló utasításban az Igazgatási és
Iratkezelési Főosztály számára meghatározott feladatokat;
b) összeállítja a Főigazgatóság tevékenységét
értékelő éves jelentést;
c) kivizsgálja a panaszbeadványokat, és
működteti a Főigazgatóság Panaszirodáját;
d) ellátja a közérdekű adatok megismerésére
irányuló megkeresésekkel kapcsolatos feladatokat;
e) ellátja az adatvédelmi tárgyú igazgatási
feladatokat;
f) végzi a jogszabályok és a közjogi
szervezetszabályozó eszközök tervezeteinek véleményezését, szükség esetén
koordinálja azok belső véleményeztetését, a belső egyeztetését követően
összeállítja a Főigazgatóság álláspontját;
g) a feladatkörébe tartozó ügytípusokban
koordinálja a külső szervek részére történő adatszolgáltatást;
h) előkészíti az állami és civil
szervezetekkel kötendő együttműködési megállapodások tervezeteit;
i) képviseletet lát el a Főigazgatóság
működésével összefüggő, nem menekültügyi vagy idegenrendészeti hatósági döntés
felülvizsgálatára irányuló peres eljárásokban;
j) felkérésre előkészíti, véleményezi a
Főigazgatóság által kötendő szerződéseket, azokat jogi ellenjegyzéssel látja
el;
k) felkérésre jogi szakértőként részt vesz
a Főigazgatóság közbeszerzési eljárásaiban;
l) lefolytatja a kártérítési eljárásokat;
m) ellátja az okmányszakértői és okmánytári
feladatokat, közreműködik a Főigazgatóság által kiállított okmányok
megújításában és az okmánybeszerzési eljárásokban;
n) a Főigazgatóság Központi Hivatala
szervezeti elemei vonatkozásában ellátja azon központi postaelosztó, postázó,
iktatási és ügykezelési feladatokat, melyek nem tartoznak az önálló szervezeti
elemek feladatai közé;
o) felügyeli és koordinálja az elektronikus
ügyviteli feladatokat, végzi az iratkezelés ellenőrzésével, az iratkezelési
szabályzat és az ügyvitelt támogató eljárások korszerűsítésével kapcsolatos
feladatokat;
p) szakmai felügyeletet lát el az
iratkezeléssel kapcsolatos kérdésekben, javaslatot tesz az ügyviteli folyamatok
fejlesztési irányaira;
q) ellátja a minősített adatkezelési és
rejtjelfelügyeleti feladatokat;
r) működteti a Főigazgatóság egyes központi
irattárait;
s) ellátja a biometrikus azonosítót
tartalmazó okmányokkal kapcsolatos ügyviteli feladatokat;
t) ellátja a bélyegzők kiadásával,
nyilvántartásával kapcsolatos feladatokat;
u) figyelemmel kíséri és elemzi a hazai és
a nemzetközi migrációs és menekültügyi folyamatok alakulását, összehasonlító
elemzéseket és prognózisokat készít;
v) elkészíti az időszaki és eseti
statisztikai jelentéseket;
w) koordinálja a Főigazgatóság szervei
adatszolgáltatási kötelezettségeivel összefüggő statisztikai tevékenységét,
x) adatszolgáltatási tevékenységet végez
egyes európai intézmények, nemzetközi szervezetek, hazai és európai
partnerszervek képviselői részére.
15. Nemzetközi
Együttműködési Főosztály
43. A Nemzetközi Együttműködési Főosztály az
általános főigazgató-helyettes irányítása alatt álló önálló szervezeti elem,
mely végzi az egyes szakterületek munkájával összefüggő európai uniós és
nemzetközi vonatkozású feladatok előkészítését, végrehajtásuk koordinálását,
folyamatos kapcsolattartást a tagállami partnerszervezetekkel és a migrációval
foglalkozó nemzetközi szervezetekkel. A Nemzetközi Együttműködési Főosztály
feladatait a Nemzetközi Kapcsolatok Osztály, valamint a Nemzetközi Hatósági
Együttműködési Osztály útján látja el.
44. A Nemzetközi
Együttműködési Főosztály
a) szervezi és koordinálja a Főigazgatóság
nemzetközi tevékenységét, közreműködik a Főigazgatóság nemzetközi vonatkozású
hazai rendezvényeinek lebonyolításában;
b) a szakmai igazgatóságok közreműködésével
összefogja az EU kormányzati koordinációs rendszer keretében a Főigazgatósághoz
érkező tárgyalási álláspontok véleményezését;
c) összeállítja a Főigazgatóság éves
kiutazási és fogadási tervét, nyilvántartást vezet a Főigazgatóság vezetőinek
és munkatársainak szakmai kiutazásairól;
d) ellátja a Főigazgatóság vezetőinek és
munkatársainak nemzetközi fórumokon történő részvételével, valamint a külföldi
delegációk fogadásával kapcsolatos utaztatási teendőket, koordinálja a
részvételből adódó feladatokat;
e) intézi a Főigazgatóság munkatársai
részére igényelt szolgálati útlevelekkel, valamint repülőtéri belépőkártyával
kapcsolatos teendőket, valamint nyilvántartást vezet a munkatársak részére
kiállított okmányokról;
f) kapcsolatot tart a migrációs és
menekültügyi kérdésekkel foglalkozó nemzetközi szervezetekkel, azok szakosított
szerveivel és a nemzetközi civil szervezetekkel;
g) kapcsolatot tart az európai uniós és a
harmadik országbeli külföldi társszervekkel, valamint a Magyarországon
akkreditált külképviseletekkel;
h) közreműködik a Főigazgatóság
szervezésében megrendezett nemzetközi tárgyalások, munkamegbeszélések
előkészítésében és lebonyolításában;
i) koordinálja a Főigazgatóság felső
vezetőinek nemzetközi levelezését;
j) előkészíti a Főigazgatóság feladatkörébe
tartozó, nemzetközi szerződésnek nem minősülő megállapodások és az ezekhez
kapcsolódó előterjesztések szakmai tervezeteit;
k) gondoskodik a Főigazgatóság vezetői és a
szervezeti elemek részére idegen nyelvű fordítások készítéséről,
készíttetéséről;
l) ellátja az Európai Migrációs Hálózat
keretében érkező megkeresések koordinációját;
m) működteti az Európai Unió Menekültügyi
Ügynökségének központi nemzeti kapcsolattartási pontját;
n) előkészíti, szervezi és koordinálja az
Európai Unió Menekültügyi Ügynöksége és az Európai Határ- és Partvédelmi
Ügynökség műveleteinek keretében megvalósuló szakértői kiküldetéseket;
o) ellátja a migrációs
szakdiplomata-jelöltek pályáztatásához, kiválasztásához és felkészítéséhez
kapcsolódó szervezési feladatokat, koordinálja a kihelyezett és a kihelyezés
előtt álló migrációs szakdiplomaták tevékenységével, berendelésével,
kihelyezésével, beszámoltatásával kapcsolatos adminisztratív ügyeket;
p) a migrációs szakdiplomaták
tevékenységéhez kapcsolódó körben kapcsolatot tart a hazai nemzetbiztonsági és
rendvédelmi szervekkel;
q) felelős az európai uniós „dublini
eljárásokkal” összefüggő feladatok ellátásáért, ellátja a tagállamok migrációs
szerveitől beérkező és az ezek felé továbbítandó megkeresésekből adódó
feladatokat;
r) ellátja az Eurodac rendszer működésével
összefüggésben a Főigazgatósághoz delegált hatósági és adminisztratív
feladatokat.
s) az európai uniós jogszabályok, valamint
a hatályos visszafogadási egyezmények előírásainak megfelelően engedélyezi a
harmadik országok állampolgárainak hatósági kísérettel történő átszállítását,
szervezi és koordinálja a hatósági átszállítási feladatok végrehajtását;
t) koordinálja a Schengeni Információs
Rendszerben elhelyezett figyelmeztető jelzésekkel összefüggő kiegészítő
információk cseréjét és az ezzel összefüggésben kezdeményezett, az európai
uniós tagállamokkal folytatott konzultációs eljárásokat;
u) megválaszolja a schengeni tagállamoktól
érkező vízumkonzultációs megkereséseket, részt vesz VIS-Mail üzenetek
továbbításához, fogadásához kapcsolódó feladatok, valamint a VIS alkalmazásával
kapcsolatos feladatok ellátásában;
v) koordinálja a regionális igazgatóságok
és az európai uniós tagállamok között a tartózkodási jogosultságokra,
előzményekre vonatkozó megkereséseket;
w) együttműködik a Nemzetközi Bűnügyi
Együttműködési Központ (a továbbiakban: NEBEK) szervezetében működő SIRENE
Irodával a SIS jelzéssel kapcsolatos kiegészítő információk cseréje kapcsán;
x) eleget tesz a schengeni vízum
megsemmisítése és visszavonása tárgyában meghatározott tájékoztatási
kötelezettségnek.
16. Közgazdasági
Főosztály
45. A Közgazdasági Főosztály a gazdasági és
humán főigazgató-helyettes irányítása alatt álló, a költségvetési, gazdálkodási
kérdésekben döntést megalapozó, végrehajtást előkészítő, koordináló, a
számviteli teendők végrehajtását végző szervezeti elem. A Közgazdasági
Főosztály tevékenységét a Pénzügyi Osztályon, valamint a Számviteli Osztályon
keresztül látja el.
46. A Közgazdasági
Főosztály
a) a Főigazgatóság szervezeti elemeinek
bevonásával tervezi és összeállítja a tárgyévi beszerzési szükségleteket, ezek
figyelembevételével elkészíti az éves költségvetési tervjavaslatokat;
b) elkészíti a jóváhagyott költségvetés
felosztásaira vonatkozó javaslatokat, és folyamatosan nyilvántartja azok
felhasználását;
c) ellenőrzi a kiadási bizonylatok
jogszerűségét és helyességét, gondoskodik a kötelezettségek teljesítéséről, a
bevételek beszedéséről;
d) a folyószámla analitikához kapcsolódóan
végzi a bejövő számlák kezelését, a kimenő számlák elkészítését, vezeti a
munkavállalók előlegével kapcsolatos adatok nyilvántartását;
e) vezeti az adójellegű nyilvántartásokat,
és gondoskodik azon bevallások elkészítéséről, amelyeket jogszabály alapján nem
a Magyar Államkincstár (a továbbiakban: Kincstár) végez;
f) intézkedik a dolgozók személyi
jövedelemadó elszámolásával kapcsolatos dokumentumainak a Kincstár általi
előállítására, azoknak a munkavállalók részére továbbításáról;
g) gondoskodik a menekültek, oltalmazottak,
menedékesek és befogadottak részére megállapított pénzbeli ellátások és
támogatások folyósításáról;
h)tervezi és szervezi a Főigazgatóság
részére biztosított költségvetési előirányzatokkal történő gazdálkodást,
kötelezettséget vállal, utalványozási és ellenjegyzési jogokat gyakorol;
i)előkészíti az előirányzati módosításokra
vonatkozó javaslatot, és vezeti az előirányzat-módosításokról szóló
nyilvántartást;
j)koordinálja az EU Belügyi Alapok program
alapjaihoz, valamint más nemzetközi és hazai pályázati forráshoz kapcsolódó
kifizetéseket;
k) kezeli a Főigazgatóság
számláit;
l) vezeti a munkáltatói, lakásvásárlási,
építési támogatásban részesült dolgozók tartozásait nyilvántartó egyéni
kartonokat;
m) tájékoztatást ad a Szociális és
Lakásbizottságnak a lakásszámla alakulásáról, javaslatot tesz a felhasználható
szabad keretről;
n) a hatályos jogszabályoknak megfelelően
intézkedik az érintett pénzügyi intézmény felé a Főigazgatóság munkatársait
megillető kedvezmények érvényesítéséről;
o) a Kincstárral együttműködve gondoskodik
a bérszámfejtéshez kapcsolódó feladatok ellátásáról;
p) teljesíti a Főigazgatóság gazdasági
jellegű adatszolgáltatási kötelezettségét;
q) a pénzügyi és számviteli előírásoknak
megfelelően végzi a gazdasági folyamatok regisztrálását, könyvelését;
r) végzi a tárgyi eszközök és készletek
analitikus nyilvántartását, a főkönyvi könyvelést, végrehajtja a szükséges
egyeztetéseket, és adatokat szolgáltat a beszámolók, mérlegek elkészítéséhez;
s) gondoskodik a bizonylati rend és
fegyelem betartásáról, a különféle analitikához kapcsolódó kódszámrendszerek
kidolgozásáról és karbantartásáról, a számlarend naprakészen tartásáról;
t) elkészíti a havi és a negyedéves
jelentéseket, valamint az éves költségvetési beszámolót;
u) vezeti a lakáskölcsönök, valamint a
Főigazgatóság számlájára beérkező, a menekültek és az oltalmazottak lakáscélú
támogatásának (otthonteremtési támogatásának) törlesztésével kapcsolatos adatok
nyilvántartását;
v) elkészíti a leltározási utasítást, ennek
jóváhagyását követően szervezi az éves vagyon-megállapító leltározásokat;
w) üzemelteti a házipénztárt és a
valutapénztárt, gondoskodik a szervezeti egységek rendszeres, illetve soron
kívüli ellátásáról;
x) a folyószámla analitikához kapcsolódóan
végzi a bejövő számlák kezelését, valamint a kimenő számlák elkészítését.
17. Informatikai
Főosztály
47. Az Informatikai Főosztály a gazdasági és
humán főigazgató-helyettes irányítása alatt álló – informatikai szakmai
kérdésekben döntést megalapozó, végrehajtást előkészítő, koordináló, az
informatikai rendszerek tervezését, üzemeltetését, karbantartását végző
szervezeti elem. Az Informatikai Főosztály tevékenységét az
Informatikai-fejlesztési Osztályon, valamint az Informatikai-üzemeltetési
Osztályon keresztül végzi.
48. Az Informatikai
Főosztály
a) biztosítja az iktatási, a pénzügyi, a
számviteli és a számítástechnikai programok egységességét, nyilvántartását,
dokumentáltságát és jogtisztaságát, gondoskodik a számítógépes programok
fejlesztéséről, a szakterületek által megfogalmazott szakmai célok
figyelembevétele mellett kidolgozza a számítógépes programfejlesztési
igényeket, követelményeket;
b) üzemelteti és felügyeli a Főigazgatóság
hatáskörébe tartozó feladatokat támogató informatikai rendszereket,
nyilvántartja az ehhez szükséges programokat és biztosítja a Főigazgatóság
nyilvántartási, adatkezelési, adatfeldolgozási feladatainak informatikai
hátterét;
c) a rendelkezésre álló pénzügyi források
keretein belül kidolgozza a számítógépes programfejlesztések pályázati
felhívását és a részletes szakmai követelményrendszereket;
d) kidolgozza és folyamatosan aktualizálja
az érvényesítendő informatikai biztonsági követelményeket;
e) kidolgozza a Főigazgatóság adat- és titokvédelmi
szabályzatainak informatikai biztonsági előírásait, gondoskodik az informatikai
biztonságot érintő jogszabályok, műszaki normatívák, szabványok, irányelvek és
ajánlások egységes alkalmazásáról, továbbá az ágazati szintű rendelkezések és a
Főigazgatóság belső szabályzatai közötti összhang biztosításáról;
f) az érintett szervezeti elemek
javaslatainak figyelembevételével előkészíti a Főigazgatóság közép- és hosszú
távú informatikai stratégiai tervét, figyelemmel kíséri az elfogadott terv
végrehajtását, és gondoskodik annak folyamatos aktualizálásáról;
g) az informatikai kérdéseket érintően
közreműködik a közbeszerzési pályázatok kiírásában és azok elbírálásában;
h) működteti a Főigazgatóság országos
informatikai hálózatát, levelezőrendszerét és a vírusvédelmi rendszert,
karbantartja, frissíti az ehhez szükséges programokat;
i) végzi a Főigazgatóságnál alkalmazott
számítástechnikai, híradástechnikai eszközök üzemeltetését, javaslatot tesz a
számítástechnikai és egyéb technikai, híradástechnikai eszközök megrendelésére,
beszerzésére, szervizelésére;
j) gondoskodik a DubliNet rendszer
működtetéséről;
k) felhasználói támogatási tevékenységet
lát el;
l) szakmailag irányítja és felügyeli a
regionális igazgatóságok informatikai feladatokat ellátó munkatársait;
m) ellátja a Főigazgatóság honlapjának
üzemeltetésével kapcsolatos technikai-informatikai feladatokat.
18. Személyügyi
Főosztály
49. A Személyügyi Főosztály a gazdasági és
humán főigazgató-helyettes irányítása alatt álló – személyzeti és munkaügyi szakmai
kérdésekben döntést megalapozó, végrehajtást előkészítő, koordináló,
végrehajtó, a humánpolitikai célkitűzések tervezését végző – önálló szervezeti
elem, mely feladatait a Humánigazgatási Osztály, valamint a Képzési- és
Oktatási Osztály útján látja el.
50. A Személyügyi
Főosztály
a) segíti a vezetőket a személyügyi
igazgatással kapcsolatos feladataik ellátásában;
b) előkészíti a szervezet-korszerűsítésre,
létszámgazdálkodásra vonatkozó javaslatokat, ellenőrzi a szervezeti és
létszámintézkedések érvényesülését, javaslatot tesz a hatékonyságot gátló
körülmények megszüntetésére;
c) közreműködik a foglalkoztatási
jogviszonyokkal kapcsolatos belső szabályzatok kialakításában, kidolgozza a
szakterületet érintő főigazgatói normatív döntések tervezeteit, részt vesz a
feladatkörébe tartozó jogszabályok és közjogi szervezetszabályzó eszközök
módosítási javaslatainak véleményezésében;
d) ellátja a hivatali érdekegyeztetés
működésével kapcsolatos előkészítő feladatokat;
e) előkészíti és végrehajtja a Központi
Hivatal és a regionális igazgatóságok feladatkörébe tartozó személyzeti,
munkaügyi, szervezési, fegyelmi, lakásügyi, kegyeleti és szociális döntéseket;
f) ellátja a főigazgató által adományozható
elismerések adományozásával kapcsolatos előkészítő feladatokat, kezeli a
Főigazgatóság elismerési anyag készletét;
g) működteti az
emberierőforrás-gazdálkodást támogató információs rendszer személyzeti munkát
segítő operációs rendszereket, adatfeldolgozást és adatszolgáltatást végez,
kezeli a személyi állományba tartozók személyi nyilvántartási anyagát;
h) gondoskodik a személyi állományba
tartozók szolgálati igazolvánnyal és szolgálati jelvénnyel történő ellátásáról
és ezek nyilvántartásáról;
i) végzi a nemzetbiztonsági ellenőrzés és a
kifogástalan életvitel vizsgálat kezdeményezésével kapcsolatos feladatokat;
j) a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezettek
vonatkozásában biztosítja a Főigazgatóságra háruló, jogszabályban rögzített
kezelési, nyilvántartási kötelezettségek teljesítését, figyelemmel kíséri a
vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség esedékessé válását, intézkedik az
őrzésért felelős felé a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség teljesítésére;
k) együttműködik az érdekképviseleti
szervekkel, valamint a Magyar Rendvédelmi Karral;
l) ellátja a személyi állomány foglalkozás-egészségügyi,
fizikai és pszichikai alkalmassági vizsgálatának előkészítését és
koordinálását, vezeti a Főigazgatóság központi személyügyi nyilvántartását és
közszolgálati alapnyilvántartását;
m) figyelemmel kíséri a személyi állomány
minősítésének esedékessé válását, az erre jogosult vezetőt erről tájékoztatja,
közreműködik a személyi állomány minősítésének és munkateljesítménye
értékelésének elkészítésében;
n) előzetes igényfelmérés alapján
előkészíti a Főigazgatóság időszakos képzési tervét;
o) tervezi és előkészíti a személyi
állomány szakmai előmenetelét, képzését, továbbképzését, utánpótlását,
koordinálja az oktatáshoz, képzéshez kapcsolódó feladatokat;
p) figyelemmel kíséri és koordinálja a
jogszabályban előírt oktatási és vizsgakötelezettség teljesítését;
q) a Főigazgatóság szakmai szervezeti
elemeivel együttműködve előkészíti és koordinálja a hazai és a nemzetközi
felsőoktatási intézmények hallgatóinak szakmai gyakorlatát;
r) a szakterületet érintő kérdésekben
kapcsolatot tart és együttműködik a Főigazgatóság társszerveivel.
19. Műszaki Osztály
51. A Műszaki Osztály a gazdasági és humán
főigazgató-helyettes irányítása alatt álló önálló, műszaki és ellátási
kérdésekben döntést megalapozó, végrehajtást előkészítő, koordináló szervezeti
elem.
52. A Műszaki Osztály
a) a költségvetési tervezés keretében
javaslatot készít a Főigazgatóság ingatlan- és gépjárműállományának
fejlesztésére;
b) a költségvetési keretszámok ismeretében
elkészíti a tárgyévi ingatlan beruházási és -felújítási munkára vonatkozó
terveket;
c) szakmailag felügyeli az ingatlanokkal
kapcsolatos műszaki beruházási és felújítási munkálatokat, és részt vesz az
ezzel kapcsolatos eljárásokban;
d) biztosítja a beszerzésekhez és
közbeszerzésekhez szükséges műszaki dokumentációkat, közreműködik az eljárás
lefolytatásában;
e) megszervezi és irányítja a tervszerű
karbantartást,
f) nyilvántartást vezet a hivatali
gépjárművekről, végzi a gépjárművek üzemeltetésével, javításával, műszaki
szemléjével kapcsolatos feladatokat, javaslatot tesz a gazdaságtalanul működő
gépjárművek selejtezésére;
g) közreműködik a közbeszerzési pályázatok
kiírásában, a szerződéskötésben, ellenőrzi az elkészült munkákat;
h) kidolgozza a tűzvédelmi és munkavédelmi
előírások alapján a Főigazgatóság e tárgyköröket érintő belső szabályzatait,
gondoskodik ezek betartásáról, szakmai irányítást gyakorol a regionális
igazgatóságok ezen tevékenysége felett;
i) figyelemmel kíséri a rendszeres
karbantartásokat, az üzemeltetési feladatok ellátását, ellenőrzi mindezek
elvégzését, karbantartási, üzemeltetési szerződések megkötését kezdeményezi;
j) előkészíti a külső kivitelezőkkel az
építési, karbantartási munkák tekintetében megkötni kívánt szerződések
tervezetét, gondoskodik az elkészült munkák műszaki átvételéről, továbbá
gondoskodik az ingatlannal kapcsolatos nyilvántartások naprakész vezetéséről és
a változások átvezetésének előkészítéséről;
k) vezeti a Főigazgatóság vagyonkezelésében
lévő ingatlanok nyilvántartását, és gondoskodik a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő
Zrt. felé az időszakos adatszolgáltatások teljesítéséről;
l) biztosítja a zavartalan technikai
üzemeltetést.
20. Ellátási Osztály
53. Az Ellátási Osztály a gazdasági és humán
főigazgató-helyettes irányítása alatt álló önálló, műszaki és ellátási
kérdésekben döntést megalapozó, végrehajtást előkészítő, koordináló szervezeti
elem.
54. Az Ellátási Osztály
a) biztosítja a befogadó intézmények
folyamatos működtetését, az ott elhelyezettek ellátását;
b) ellátja az élelmezéssel kapcsolatos
ügyviteli tevékenységet;
c) a főigazgató valamint a gazdasági és
humán főigazgató-helyettes által meghatározott rend szerint gazdálkodik a
számára biztosított ellátmánnyal, előkészíti az egyes gazdálkodással összefüggő
feladatok végrehajtása során keletkező pénzügyi kötelezettségek iratait;
d) biztosítja a befogadó intézmények
zavartalan működéséhez szükséges készleteket, eszközöket;
e) gondnoki feladatokat lát el a befogadó
intézményekben;
f) ellátja a befogadó intézményekben
elhelyezettekkel összefüggésben felmerülő személyszállítási feladatokat;
g) gondoskodik az adományok, pénzbeli és
tárgyi felajánlások kezeléséről és elszámolásáról, szükség esetén a
telephelyekre való elosztásáról;
h) üzemelteti a Központi Hivatal és a
regionális igazgatóságok irodaszer, nyomtatvány és egyéb eszközeinek központi
raktárát;
i) gondoskodik a készletek, a tárgyi
eszközök és a nagy értékű eszközök analitikus nyilvántartásáról, kezeléséről,
leltározásáról és selejtezéséről, gondoskodik a vásárolt eszközök
nyilvántartásba vételéről;
j) raktári készletgazdálkodást végez,
ellátja a ruházati szolgálattal kapcsolatos feladatokat, közreműködik a
ruházati fejlesztésekben, a ruházattal kapcsolatos jogszabályok
előkészítésében, részt vesz a beszerzések tervezésében, előkészítésében;
k) végzi a beérkezett – vásárolt és
adományozott – készletek analitikus nyilvántartása vezetését a rendelkezésre
bocsátott számla, illetve szállítólevél alapján;
l) előzetesen jelzett kivételezési igények
alapján gondoskodik a készletek előkészítéséről, kiadásáról,
visszavételezéséről, visszavételezések és a kiadások nyilvántartásáról;
m) megszervezi a helyiségek takarítását,
továbbá biztosítja a takarításhoz szükséges feltételeket;
n) biztosítja a beszerzésekhez és
közbeszerzésekhez szükséges műszaki dokumentációkat, közreműködik az eljárás
lefolytatásában.
21. Beszerzési és
Projekt Osztály
55. A Beszerzési és Projekt Osztály a
gazdasági és humán főigazgató-helyettes irányítása alatt álló – a Főigazgatóság
beszerzési és projekt tevékenységét végző – önálló szervezeti elem.
56. A Beszerzési és Projekt
Osztály
a) kezdeményezi közbeszerzési eljárások
megindítását, részt vesz a Bíráló Bizottság munkájában;
b) előkészíti a Főigazgatóság működéséhez
szükséges készlet- és eszközbeszerzéseket, engedélyezést követően gondoskodik a
beszerzésről;
c) elkészíti a beszerzési tervet;
d) előkészíti és végrehajtja a
Főigazgatóság gazdasági érintettségű projektjeivel kapcsolatos feladatokat;
e) figyelemmel kíséri a migrációs és
menekültügyi témájú hazai és uniós pályázati kiírásokat, a szakmai
igazgatóságok javaslataira figyelemmel elkészíti a részvételi javaslatokat;
f) felügyeli és koordinálja a nyertes hazai
és nemzetközi pályázatok szakszerű és tervszerű végrehajtását;
g) ellát minden egyéb, a projektek
lebonyolításával kapcsolatos szakmai koordinációs és előkészítési feladatot.
22. Titkársági és
Kommunikációs Osztály
57. A Titkársági és Kommunikációs Osztály a
főigazgató irányítása alatt álló – a főigazgató napi tevékenységét közvetlenül
segítő – önálló szervezeti elem. A Titkársági és Kommunikációs Osztályt főosztályvezető-helyettes
besorolású titkárságvezető vezeti. A sajtóval történő kommunikációs feladatokat
osztályvezető besorolású szóvivő látja el.
58. A Titkársági és
Kommunikációs Osztály
a) ellátja a főigazgató személye körüli
teendőket, így különösen intézi a főigazgató személyes levelezését, koordinálja
a főigazgató programjaihoz szükséges beszédek, előadások anyagának
előkészítését, szervezi a főigazgató belföldi programjait, és közreműködik azok
lebonyolításában;
b) ellátja a főigazgatóhoz érkező iratok
ügyviteli feladatait, gondoskodik azok aláírásra vagy kiadmányozásra
előkészítéséről;
c) előkészíti és összehívja a főigazgató
által tartott értekezleteket, ellátja a szervezési feladatokat, elkészíti az
értekezletek emlékeztetőit;
d) szervezi a főigazgató és az általános
főigazgató-helyettes megbeszéléseit;
e) intézi a főigazgató és az általános
főigazgató-helyettes által meghatározott feladatokat, megszervezi és ellenőrzi
azok végrehajtását;
f) végzi a szervezeti teljesítményértékelés
előkészítésével kapcsolatos koordinációs feladatokat;
g) kapcsolatot tart az idegenrendészetért
és menekültügyért felelős miniszter által vezetett minisztérium és más
kormányzati szervek sajtófelelőseivel;
h) előkészíti a Főigazgatóság kommunikációs
szövegpaneljeit, közleményeit, megszervezi a sajtótájékoztatókat;
i) intézi a protokollajándékok beszerzését;
j) irányítja és szervezi a Főigazgatóság
sajtó- és tömegtájékoztatási, valamint PR-tevékenységét, gondoskodik a
Főigazgatóság munkájára vonatkozó sajtóinformációk figyeléséről, gyűjtéséről,
szemlézéséről, elemzéséről, archiválásáról;
k) gondoskodik a Főigazgatóság
rendezvényeinek előkészítéséről, a rendezvények lebonyolításával kapcsolatos
feladatok ellátásáról;
l) gondoskodik a Főigazgatóság belső
kommunikációs feladatainak ellátásáról, monitorozza a belső Intranetes felület
tartalmát, amennyiben szükséges – az érintett szervezeti elem megkeresésével –
intézkedik a tartalom frissítésére;
m) a technikai üzemeltetési feladatok
kivételével ellátja a Főigazgatóság holnapjának működtetésével kapcsolatos
feladatokat, és gondoskodik a rendszeres időközönként megvalósuló
tartalomfrissítésről;
n) gondoskodik arról, hogy a honlapon
valamennyi, az általános, különös és egyedi közzétételi listák szerint
kötelezően közzéteendő közérdekből nyilvános adat elérhető és naprakész legyen;
o) működteti a Főigazgatóság Call Centerét.
23. Ellenőrzési
Osztály
59. Az Ellenőrzési Osztály
a főigazgató közvetlen irányítása alatt álló, funkcionálisan független önálló
szervezeti elem.
60. Az Ellenőrzési Osztály a hatályos
jogszabályok és belső rendelkezések szerint ellátja a Főigazgatóság szakmai és
gazdasági tevékenysége törvényességének ellenőrzését, amelynek keretében az
éves ellenőrzési terv vagy a főigazgató egyedi utasítása alapján
a) bizonyosságot adó és tanácsadó
tevékenysége keretében vizsgálja a jogszabályoknak és belső szabályzatoknak
való megfelelést;
b) ellenőrzi a költségvetési bevételek és
kiadások tervezésének, felhasználásának és elszámolásának, valamint az
eszközökkel és forrásokkal való gazdálkodás rendjét;
c) vizsgálja és elemzi a rendelkezésre álló
erőforrásokkal gazdálkodást, a vagyon megóvását és gyarapítását, valamint az
elszámolások megfelelőségét, a beszámolók valódiságát;
d) értékelő jelentéseket készít a
főigazgató részére a vizsgált folyamatokkal kapcsolatban tett
megállapításokról, következtetésekről, javaslatokat fogalmaz meg a kockázati
tényezők, hiányosságok megszüntetése, kiküszöbölése vagy csökkentése, illetve a
szabálytalanságok megelőzése és feltárása, valamint a költségvetési szerv
működése eredményességének növelése és a belső kontrollrendszerek javítása,
továbbfejlesztése érdekében;
e) nyilvántartja és nyomon követi az
ellenőrzési jelentések alapján megtett intézkedéseket, szükség esetén
utóellenőrzéseket végez;
f) elemezi és értékeli a belső
kontrollrendszer kiépítésének, működésének a jogszabályoknak és a
szabályzatoknak való megfelelését, valamint a belső kontrollrendszer
működésének gazdaságosságát, hatékonyságát és eredményességét;
g) a Főigazgatóság vezetőinek kérésére
tanácsadói tevékenységet végez;
h) főigazgatói utasítás alapján nyomon
követi a munkatervekben meghatározott feladatok végrehajtását.
24. Dokumentációs
Központ
61. A Dokumentációs
Központ az általános főigazgató-helyettes irányítása alatt álló, funkcionálisan
független, önálló szervezeti elem.
62. A Dokumentációs
Központ
a) információt gyűjt és tárol az elismerést
kérő, a menekült, az oltalmazott, a menedékes, valamint a befogadott származási
országáról, továbbá az elismerés vagy az elismerés visszavonása szempontjából
jelentőséggel rendelkező harmadik országokról;
b) a menekültügyi és a visszaküldés
tilalmával kapcsolatos feladatellátás támogatására országinformációs
jelentéseket készít;
c) az általa gyűjtött és nyilvántartásában
kezelt adatállományból adatfeldolgozásokat végez;
d) működteti a Főigazgatóság származási
országinformációs adatbázisát, hozzáférhetővé teszi a legfrissebb, releváns
országinformációs jelentéseket, anyagokat;
e) közreműködik a szakmai kiadványok,
tájékoztatók készítésében;
f) működteti a Főigazgatóság
szakkönyvtárát, tervszerűen gyarapítja a könyvtár dokumentumállományát,
gondoskodik a könyvtári szolgáltatásokhoz való hozzáférésről;
g) nyílt forrású
információszerzés kijelölt szervezeti elemeként információkat, adatokat gyűjt,
elemez, értékel a menedékjoggal, valamint a tartózkodási joggal visszaélők
eredményes kiszűrése, az eljárások gyors lefolytatása, az elutasított
menedékkérők és a kiutasítás hatálya alatt álló harmadik országbeli
állampolgárok hatékony visszaküldése érdekében, valamint hozzájárul a legális
csatornákon keresztüli illegális bevándorlás felderítéséhez.
25. Ügyeleti és
Védelmi Igazgatási Osztály
63. Az Ügyeleti
és Védelmi Igazgatási Osztály az általános főigazgató-helyettes közvetlen
irányítása alatt álló, a rendvédelmi szervek központi ügyeletei számára
meghatározott, valamint védelmi igazgatási feladatokat ellátó önálló szervezeti
elem.
64. Az Ügyeleti és Védelmi Igazgatási
Osztály
a) biztosítja az együttműködő szervek,
valamint a Főigazgatóság szervezeti elemei egymás közötti, illetve a szervezeti
elemen kívüli információs kapcsolatainak fenntartását;
b) végrehajtja a rendkívüli eseményekkel
összefüggésben szükséges és halaszthatatlan intézkedéseket, végzi az
intézkedésre jogosult és köteles szervek, személyek értesítését, a vezetők
tájékoztatását;
c) összefoglaló jelentést készít a
Főigazgatóság feladat- és hatáskörébe tartozó eseményekről „OIF Napi
Tájékoztató Jelentés” címen, és azt a főigazgató által jóváhagyott rend szerint
továbbítja;
d) teljesíti a bíróságok, a rendvédelmi
szervek, illetve a más, állami vagy egyéb szervek Központi Hivatalba érkező
jogsegélykérelmeit;
e) együttműködik a NEBEK keretében működő
SIRENE Irodával, továbbá koordinálja és – a SIS jelzéssel kapcsolatos
kiegészítő információk cseréje kivételével – megválaszolja a NEBEK (SIRENE,
Interpol, Europol) megkereséseket;
f) kivételes esetben elbírálja a
határátkelőhelyen benyújtott, száznyolcvan napon belül kilencven napot meg nem
haladó, tervezett tartózkodásra irányuló vízumkérelmet;
g) szakmai irányítást gyakorol a
készenléttel, ügyelettel rendelkező szakmai egységek felett munkaidőn kívül;
h) ellátja a védelmi igazgatással
kapcsolatos feladatokat;
i) ellátja azon objektumvédelmi és
biztonsági feladatokat, amelyek nem tartoznak a biztonsági vezető
feladatkörébe, továbbá az objektumvédelmi feladatai tekintetében kapcsolatot
tart az őrzés-védelemmel megbízott szervezetek irányába;
j) felügyeli a helyszíni hatósági
ellenőrzések előzetes tervek szerinti napi lebonyolítását;
k) közreműködik az időszaki és az eseti
statisztikai jelentések elkészítésében.
65. Az Ügyeleti és Védelmi Igazgatási
Osztály munkaidőn kívül
a) biztosítja a Főigazgatóság hatáskörébe
tartozó, munkaidőn túli idegenrendészeti és menekültügyi tárgyú sürgősségi
feladatellátás folyamatosságát;
b) a hatályos visszafogadási egyezmények
előírásainak megfelelően engedélyezi a harmadik országok állampolgárainak
hatósági kísérettel történő átszállítását, szervezi és koordinálja a hatósági
átszállítási feladatok végrehajtását;
c) koordinálja a Schengeni Információs
Rendszerben elhelyezett figyelmeztető jelzésekkel összefüggő kiegészítő
információk cseréjét;
d) állást foglal a visszaküldési tilalom
kérdésében;
e) közreműködik a Főigazgatóság minősített
adatkezelésének és rejtjeltevékenységének végrehajtásában.
26. A regionális
igazgatóságok feladatköre
66. A regionális igazgatóság a főigazgató
irányítása alatt álló önálló szervezeti elem, vezetője az igazgató, akit
akadályoztatása esetén az igazgatóhelyettes helyettesít.
67. A regionális igazgatóság feladatkörében
a) ellátja a jogszabályok alapján
hatáskörébe utalt, a harmadik országbeli állampolgárok beutazásával és
tartózkodásával összefüggő hatósági feladatokat;
b) ellátja a szabad mozgás és tartózkodás
jogával rendelkező személyekkel kapcsolatos, jogszabályban meghatározott
feladatokat;
c) ellátja a bevándorolt vagy letelepedett
jogállású, valamint a hontalanként elismert személy úti okmánya kiadásával
összefüggő feladatokat;
d) támogatja a menekültügyi jogszabályokból
a Főigazgatóságra háruló hatósági feladatok végrehajtását;
e) közreműködik
ea) a menekültként vagy oltalmazottként
elismert úti okmánya,
eb) a menekültkénti vagy menedékeskénti
elismerését kérő humanitárius tartózkodási engedélyének, továbbá
ec) a menedékesek
személyazonosságát, magyarországi tartózkodásának jogszerűségét igazoló
okmányok
kiállításával
összefüggő feladatok ellátásában;
f) ellátja az ügyfelek személyes
fogadásával kapcsolatos feladatokat, biztosítja az ügyfélforgalom zavartalan
ellátását;
g) a főigazgató, valamint a gazdasági és
humán főigazgató-helyettes által meghatározott rend szerint gazdálkodik a
számára biztosított ellátmánnyal, előkészíti az egyes gazdálkodással összefüggő
feladatok végrehajtása során keletkező pénzügyi kötelezettségek iratait, és
azokat megküldi a Közgazdasági Főosztálynak;
h) végzi az ügyvitellel és az
iratkezeléssel összefüggően számára meghatározott feladatokat;
i) adatszolgáltatást teljesít, szakmai
anyagokat készít elő a Központi Hivatal szervezeti elemei részére;
j) ellátja a főigazgató, az általános
főigazgató-helyettes, valamint a gazdasági és humán főigazgató-helyettes által
meghatározott egyéb feladatokat.
IV. Fejezet
A FŐIGAZGATÓSÁG
MŰKÖDÉSÉVEL KAPCSOLATOS RENDELKEZÉSEK
27. A működés
alapelvei
68. A Főigazgatóság szervezeti elemei
tevékenységüket a felügyeletet ellátó miniszter által meghatározott ágazati
célkitűzések és az azokon alapuló intézményi munkaterv, a főigazgató által
jóváhagyott éves munkaterv, a szervezeti elem vezetője által elkészített és a főigazgató
által jóváhagyott ügyrend, valamint a Főigazgatóság belső rendelkezései szerint
végzik. Ügyrend kiadására kötelesek az önálló szervezeti elemek vezetői.
69. A főigazgató vizsgálat lefolytatására,
külön meghatározott feladat végrehajtására, jóléti intézkedések előkészítésére
állandó vagy eseti bizottságot hozhat létre. A bizottság összetételét,
feladatait, működési szabályait a főigazgató határozza meg. A bizottságok
véleményező, javaslattevő jogkörrel bírnak, döntési jogkörrel nem rendelkeznek.
70. A főigazgató az összetett
megközelítést és több szakterület szoros együttműködését igénylő feladat
elvégzése érdekében – saját elhatározásból vagy szakmai indokolással ellátott
kezdeményezésre – a feladatkörükben érintett vezetők és a megfelelő szakértelemmel
rendelkező munkatársak hatékony együttműködésével megvalósuló, határozott
időtartamra vagy meghatározott feladat teljesítésére munkacsoportot vagy
projektszervezetet (a továbbiakban együtt: munkacsoport) hozhat létre.
71. A munkacsoport működése
során a feladatkörükben érintett vezetőket és a tárgykör szerint érintett
munkatársakat a komplex feladat megfelelő határidőben történő elvégzése
érdekében együttműködési kötelezettség és felelősség terheli.
72. A főigazgató
a munkacsoport irányítására, munkája koordinálására legalább
osztályvezetői besorolású vezetőt jelöl ki, aki
a munkacsoport működésének befejezésekor az elért eredményről és
a munkacsoport működésének értékeléséről jelentést készít, és azt
felterjeszti a főigazgató részére.
73. A szociális döntések előkészítése
érdekében a Főigazgatóság állandó bizottságaként a szociális döntésekre
vonatkozó javaslattételi jogkörrel rendelkező szociális és lakásbizottság
működik.
74. A Főigazgatóság szervezeti elemei
tevékenységük során – a szakszerűség és jogszerűség követelményének
érvényesülésével, az ügyfélközpontú ügyintézés hangsúlyozása mellett –
egymással horizontális együttműködésre kötelezettek. A feladatkörükbe tartozó,
de más szervezeti elem feladatkörét is érintő ügyekben az érdekeltek egymást folyamatosan
tájékoztatva és egyeztetve kötelesek eljárni.
75. Az egyeztetésért az a szervezeti elem
felelős, amelynek a feladat elvégzése az ezen utasítás és az arra épülő
ügyrendek szerint a fő szakmai feladatkörébe tartozik. Törekedni kell a
szervezetileg racionalizált, párhuzamosságok megszüntetését elősegítő
feladatmegosztásra.
76. A Főigazgatóság munkatársai kötelesek a
feladatok végrehajtásában együttműködni. A szervezeti elemek közötti
kapcsolatrendszer kialakításáért és működéséért az egyes szervezeti elemek
vezetői felelősek.
77. Az ügyintéző feladatainak ütemezése
során úgy jár el, hogy a vezetői jóváhagyás a határidő lejárta előtt, észszerű
időben beszerezhető legyen. Ha az ügy az előírt határidő alatt érdemben nem
intézhető el, akkor az ügyintéző a késedelem okáról és az ügyintézés várható
időpontjáról vezetőjét köteles tájékoztatni. Ilyen esetben az illetékes vezető
a továbbiakra nézve döntést hoz, útmutatást ad.
78. A Főigazgatóság munkatársai kötelesek a
tudomásukra jutott olyan információkat a szolgálati út betartásával az
illetékes szervezeti elemhez eljuttatni, amelyek alapján az érintett szervezeti
elemnek eljárási kötelezettsége van.
79. A Főigazgatóság minden munkatársa
köteles tevékenységét az adatvédelmi és információbiztonsági előírásoknak
megfelelően ellátni, valamint – amennyiben jogszabály vagy belső szabályozó
eltérően nem rendelkezik – köteles minden olyan eseményt a szolgálati út
betartásával jelezni, amelyek a Főigazgatóság biztonságos működését érintik.
80. Főigazgatóság működésével vagy a
főigazgató feladatkörével kapcsolatos ügyekben történt eseményekről, érkezett
megkereséséről a szervezeti elem vezetője a főigazgatót soron kívül
tájékoztatja.
81. Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi
kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. § (1) és (2) bekezdése
szerinti vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó munkaköröket a 2.
melléklet tartalmazza.
28. A kiadmányozás és
az aláírás rendje
82. A Főigazgatóság szervezeti elemeinél a
kiadmányozási jogköröket úgy kell meghatározni, hogy a jogszerűségi és
szakszerűségi követelmények érvényesülése mellett biztosítsák a gyors
ügyintézést.
83. A főigazgató
kiadmányozza
a) az idegenrendészetért és menekültügyért
felelős miniszternek, a miniszterelnök általános helyettesének, az
államtitkároknak és a helyettes államtitkároknak, a kabinetfőnöknek, az
országgyűlési képviselőknek, a külképviseletek vezetőinek, más minisztériumok,
központi államigazgatási szervek, nemzetközi szervezetek azonos vagy hasonló
beosztású, jogállású vagy besorolású vezetőinek címzett ügyiratok;
b) azokat a belső rendelkezéseket és egyéb
dokumentumokat, amelyeket jogszabály vagy közjogi szervezetszabályozó eszköz
kizárólagos aláírási jogkörébe utal.
84. A Főigazgatóság és más szervek közötti
együttműködést szabályozó megállapodás megkötésére a főigazgató jogosult. A
kizárólag az illetékességi területükön működő területi szervekkel az
együttműködési megállapodást a Főigazgatóság nevében a regionális igazgatóságok
igazgatói is megköthetik.
85. A főigazgató-helyettesek és a Központi
Hivatal egyéb vezetői
a) feladatkörükben eljárva aláírják a
főigazgató kizárólagos aláírási jogkörébe nem tartozó ügyiratokat, valamint
gyakorolják az ezen utasítás alapján rájuk ruházott kiadmányozási jogot;
b) meghozzák a jogszabály vagy közjogi
szervezetszabályozó eszköz alapján a saját hatáskörükbe, valamint a vezetésük
alatt álló szervezeti elem hatáskörébe utalt hatósági döntéseket;
c) kiadmányozási jogkörüket az irányításuk
alá tartozó szervezeti elem ügyrendjében meghatározottak szerint ruházhatják
át.
86. A regionális igazgatóság igazgatója
kiadmányozza a regionális igazgatóság hatáskörébe tartozó hatósági döntéseket,
feladatkörében eljárva aláírja a belső rendelkezéseket, valamint az egyéb
ügyiratokat.
87. A regionális igazgatóság osztályvezetője
kiadmányozza a regionális igazgatóság hatáskörében hozott, az ügyrendben
meghatározott hatósági döntéseket, valamint egyéb ügyiratokat.
88. A Főigazgatóság valamennyi ügyintézője a
munkaköri leírásában rögzített keretek között jogosult aláírni az ügyviteli
jellegű – hatósági döntést, intézkedést nem tartalmazó – ügyiratokat.
89. A főigazgató minősítési jogkörébe
tartozó hivatásos állomány kapcsán a minősítés kiadmányozásának jogát nevében
és megbízásából a vezetése alatt álló állomány tekintetében az alábbi vezetők
gyakorolják:
a) az
általános főigazgató-helyettes;
b) a
gazdasági és humán főigazgató-helyettes;
c) a
Menekültügyi Igazgatóság igazgatója;
d) az
Idegenrendészeti Igazgatóság igazgatója;
e) a
Jogi és Adminisztratív Igazgatóság igazgatója;
f) a
regionális igazgatóság igazgatója
g) a
Titkársági és Kommunikációs Osztály vezetője;
h) az
Ellenőrzési Osztály vezetője.
90. A Főigazgatósággal fennálló vagy
fennállt szolgálati vagy munkavégzésre irányuló egyéb jogviszonnyal összefüggő
dokumentumról és jognyilatkozatról igazolás vagy másolat kiadására a
Személyügyi Főosztály jogosult.
91. A Személyügyi Főosztály vezetője
a főigazgató nevében és megbízásából kiadmányozza a szolgálati időről
kiállított és az egyéb, foglalkoztatási jogviszonyokhoz kapcsolódó munkáltatói
igazolásokat.
92. Az Ellenőrzési Osztály vezetője a
főigazgató nevében és megbízásából aláírja a költségvetési szervek belső
kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII.
31.) Korm. rendelet alapján keletkező,
intézkedést igénylő ügyekben készített ügyiratokat.
93. Az Igazgatási és Iratkezelési
Főosztály vezetője kiadmányozza az érintett adatkezeléssel összefüggő jogainak
gyakorlásával, valamint a közérdekű és a közérdekből nyilvános adatok
megismerésével összefüggésben keletkezett iratokat.
29. A képviselet
rendje
94. A Főigazgatóságot az idegenrendészetért
és menekültügyért felelős miniszter által irányított minisztérium, az egyéb
állami és önkormányzati szervek, a civil szervezetek, a gazdálkodó szervek, a
nemzetközi és egyéb szervezetek előtt a főigazgató képviseli. A főigazgató ezen
jogkörét – ha jogszabály eltérően nem rendelkezik – a Főigazgatóság vezető
munkatársaira átruházhatja.
95. A regionális igazgatóságot – működési
területére kiterjedően – az ügykörébe tartozó feladatok végrehajtásával
kapcsolatosan az igazgató képviseli.
96. A Főigazgatóság bíróságok és hatóságok
előtti jogi képviseletét szakmai kérdésekkel összefüggő jogvitákban a Központi
Hivatal érintett szervezeti eleme vagy a regionális igazgatóság látja el.
97. A Főigazgatóság működésével összefüggő
szerződésekkel kapcsolatos, valamint munkaügyi tárgyú jogi kérdésekben a jogi
képviseletet az Igazgatási és Iratkezelési Főosztály látja el.
98. A Főigazgatóság működésével
kapcsolatos ügyekben az idegenrendészetért és menekültügyért felelős miniszter
által vezetett minisztérium vagy más szerv megkereséséről a szervezeti elem
vezetője soron kívül köteles a főigazgatót tájékoztatni.
99. A szakmai kapcsolatokat a
partnerhatóságokkal, szervezetekkel a Központi Hivatal, valamint a regionális
igazgatóságok – a mindenkori iránymutatásnak megfelelően – önállóan tartják.
30. Az értekezletek
rendje
100. Az irányítási, ellenőrzési
tevékenységgel kapcsolatos jelentősebb elvi és gyakorlati kérdések
megtárgyalása, szakmai koncepció kialakítása, döntések előkészítése és
ismertetése, a beszámoltatás, a tájékoztatás, a koordináció, továbbá az
értékelés érdekében a Főigazgatóságon értekezleti rendszer működik.
101. A főigazgató az alábbi értekezleteket
tartja:
a) heti koordinációs értekezletet,
amelyen az önálló szervezeti elemek vezetői személyesen, valamint a regionális
igazgatók személyesen vagy kép- és hangkapcsolat útján vesznek részt;
b) havi főigazgatói értekezletet,
amelyen a heti koordinációs értekezlet résztvevői és az eseti meghívottak
vesznek részt;
c) eseti jelleggel állománygyűlést a
külön meghatározott napirenddel, amelynek résztvevői a berendelt személyi
állomány, valamint az eseti meghívottak.
102. Az önálló szervezeti elemek vezetői
szükség szerint, de legalább havi rendszerességgel tartanak értekezletet. Az önálló szervezeti elemek értekezleteinek szabályait az
ügyrendjük tartalmazza.
103. A főigazgató által tartott
értekezletekről eltérő rendelkezés hiányában jegyzőkönyvet vagy emlékeztetőt
kell készíteni, amit az értekezlet résztvevői, továbbá az értekezleten
meghatározott feladatok végrehajtásáért felelős személyek számára rendelkezésre
kell bocsátani.
31. Hivatali
szolgálati időrendszer és általános munkarend
104. A hivatásos állomány hivatali szolgálati
időrendszerben szolgálatot teljesítő tagjának szolgálatteljesítési ideje és az
általános munkarendben foglalkoztatott rendvédelmi igazgatási alkalmazott és
munkavállaló munkaideje hétfőtől csütörtökig 7.30 órától 16.00 óráig, pénteken
7.30 órától 13.30 óráig tart.
V. Fejezet
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
105. Ez
az utasítás 2024. szeptember 1-jén lép hatályba.
106. Az utasítás alapján ügyrend
készítésére kötelezett szervezeti elemek vezetői az utasítás hatálybalépésének
napjától számított 60 napon belül felülvizsgálják az irányításuk alá tartozó
szervezeti elem ügyrendjét, azt szükség szerint módosítják, vagy az előírásnak
megfelelő új okmányt készítenek, és azt – előterjesztéssel együtt –
felterjesztik jóváhagyásra a főigazgatóhoz.
107. Hatályát veszti az Országos Idegenrendészeti
Főigazgatóság Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 1/2019. (X. 17.)
OIF utasítás.
Dr. Gömbös Sándor r. dandártábornok
rendőrségi
főtanácsos
főigazgató
1. melléklet a 2/2024.
(VIII. 29.) OIF utasításhoz
Az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság szervezeti felépítése
2. melléklet a 2/2024.
(VIII. 29.) OIF utasításhoz
Az egyes
vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény 3. § (1) és
(2) bekezdése alapján az Országos Idegenrendészeti Főigazgatóság szervezeti
elemeinél vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettséggel járó munkakörök jegyzéke
1. Az egyes vagyonnyilatkozat-tételi
kötelezettségekről szóló 2007. évi CLII. törvény alapján vagyonnyilatkozat-tételre
kötelezett, aki
a) a Főigazgatóságnál
osztályvezetői, illetve azzal azonos vagy magasabb vezetői beosztást vagy
b) jogszabály alapján
nemzetbiztonsági ellenőrzésre köteles munkakört
tölt be.
2.
Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett az a személy, aki javaslattételre,
döntésre vagy ellenőrzésre jogosult
a) közigazgatási
hatósági ügyben,
b) közbeszerzési
eljárás során vagy
c) feladatai során
költségvetési vagy egyéb pénzeszközök felett, gazdálkodás tekintetében
vizsgálatra vagy felhasználással való elszámoltatás során.
3.
Vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett a rendvédelmi igazgatási alkalmazottak
rendvédelmi igazgatási szolgálati jogviszonyával összefüggő egyes szabályokról
szóló 4/2019. (III. 11.) BM rendelet alapján az
idegenrendészeti szervnél a kifogástalan életvitel ellenőrzése alá eső
munkakört betöltő személy.